Zmluva uzavretá na diaľku a vaše práva

Viete, čo je to zmluva uzavretá na diaľku a aké sú vaše práva?

Zmluvou uzavretou na diaľku sa rozumie zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom dohodnutá a uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa, najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty (mailom), telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu. (§ 2 ods. 1 zákona č. 102/2014 Z. z)

Avšak pozor! Pri zmluvách uzatvorených na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov sa vyslovene vyžaduje, aby bol spotrebiteľ poučený jasne a zrozumiteľne o práve odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy, a to dokonca prostredníctvom formulára tvoriaceho prílohu č. 3 zákona č. 102/2014 Z. z., (to je napr. tých známych 14 dní na vrátenie tovaru bez udania dôvodu, pri nákupoch online).

V prípade, ak k takémuto poučeniu nedôjde, môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy do 12 mesiacov a 14 dní od prevzatia tovaru, alebo uzavretia zmluvy.

POZOR !!! Vzťahuje sa aj na poskytnutie služby (napr. uzavretie sprostredkovateľskej zmluvy s realitnou kanceláriou e-mailom a iné...)

Zmyslom a účelom zákona je poskytnutie zvýšenej ochrany spotrebiteľovi z dôvodu, že pri uzatváraní zmluvy na diaľku spotrebiteľ nemá totožné možnosti a postavenie ako pri uzatváraní zmluvy v prevádzke predávajúceho. Spotrebiteľ napr. nemá možnosť zistiť najmä charakter a vlastnosti tovaru, je vystavený riziku, že skutočná identita obchodníka môže byť iná, ako prezentovaná. Zároveň spotrebiteľ musí platiť aj náklady vrátenia tovaru predávajúcemu v prípade, že sa od zmluvy na diaľku rozhodne odstúpiť.

V ďalšom príspevku, alebo videu si rozoberieme aj praktický príklad, zmluvy uzavretej na diaľku s realitnou kanceláriou a jej dôsledok na nevyplatenie následnej sprostredkovateľskej provízie. Sledujte nás na sociálnych sieťach.